1
دانشیار مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران.
2
دانشجوی دکتری مدیریت توسعه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران.
چکیده
رشد و رفاه اقتصادی دغدغه تمامی کشورها بهخصوص کشورهای در حال توسعه است. نظریات اقتصادی به دو دسته رشد اقتصادی درونزا و رشد اقتصادی برونزا تقسیمبندی میشوند. در حالیکه تئوریهای سنتی رشد (رشد اقتصادی برونزا) تجارت را موتور رشد اقتصادی میدانند، تئوریهای رشد اقتصادی درونزا بر روی آموزش، مهارت نیروی کار، تحقیق و توسعه و توسعه تکنولوژیهای جدید تأکید دارند. سند چشمانداز ج.ا.ا نیز در راستای رشد اقتصاد دانشبنیان بر برخورداری از دانش پیشرفته و توانایی تولید علم و فناوری تأکید کرده است. اما حصول اطمینان از تحقق اهداف تعیین شده کشور نیازمند پایش صحیح فعالیتهای آن است. هرچند بررسی روند برنامههای توسعهای ج.ا.ا. بر لزوم ارزیابی عملکرد نظام علوم، تحقیقات و فناوری کشور تأکید میکند، ولی مدل جامع و سیستماتیک برای ارزیابی عملکرد نظام علوم، تحقیقات و فناوری کشور وجود ندارد. در این پژوهش با استفاده از روش طراحی پژوهی، مدل سنجش عملکرد نظام علوم، تحقیقات و فناوری کشور طراحی و تبیین شده است. در گام اول، نظام علوم، تحقیقات و فناوری کشور در قالب یک سیستم مانا درنظر گرفته شد و سپس با انتخاب مدل APQC از میان مدلهای مرجع فرآیندی بهعنوان مدل مبنا، فرآیندها و زیر فرآیندهای تعیین شده در این مدل با فرآیندهای مطرح در نظام علوم، تحقیقات و فناوری کشور متناسب گردیدند. بدینترتیب که هریک از بخشهای آموزش، پژوهش و فناوری نظام علوم، تحقیقات و فناوری کشور با نگاه به مدل APQC در پنج طبقه اصلی فرآیند بهصورت زنجیره به یکدیگر متصل شدند. همچنین هفت طبقه اصلی نیز به فرآیندهای پشتیبان اختصاص یافت که برای هر سه بخش آموزش، پژوهش و فناوری مشترک است. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوا اهداف نظام علوم، تحقیقات و فناوری کشور، در بخشهای آموزش، پژوهش، فناوری و پشتیبان از مجموعه قوانین ج.ا.ا استخراج شدند و سرانجام بهمنظور تحقق اهداف نظام توسعه علمی کشور اولویت هر یک از فرآیندهای طراحی شده با استفاده از روش TOPSIS مشخص شدند.
ابویی اردکان, محمد, & سلطان محمدی, ندا. (1400). تبیین مدل ارزیابی عملکرد نظام علوم، تحقیقات و فناوری کشور با رویکرد فرآیندی. تحقیقات نوین مدیریت خاتم, 2(2), 77-95.
MLA
محمد ابویی اردکان; ندا سلطان محمدی. "تبیین مدل ارزیابی عملکرد نظام علوم، تحقیقات و فناوری کشور با رویکرد فرآیندی". تحقیقات نوین مدیریت خاتم, 2, 2, 1400, 77-95.
HARVARD
ابویی اردکان, محمد, سلطان محمدی, ندا. (1400). 'تبیین مدل ارزیابی عملکرد نظام علوم، تحقیقات و فناوری کشور با رویکرد فرآیندی', تحقیقات نوین مدیریت خاتم, 2(2), pp. 77-95.
VANCOUVER
ابویی اردکان, محمد, سلطان محمدی, ندا. تبیین مدل ارزیابی عملکرد نظام علوم، تحقیقات و فناوری کشور با رویکرد فرآیندی. تحقیقات نوین مدیریت خاتم, 1400; 2(2): 77-95.