1
دکتری تخصصی حسابداری، گروه حسابداری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2
کارشناس ارشد حسابداری، گروه حسابداری، واحد بینالملل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
چکیده
در شرکتهای گسترده امروزی به دلیل تعداد مالکان و سهامداران، نظارت مستقیم بر عملکرد شرکت توسط سهامداران میسر نیست و گروه مزبور صرفاً میتوانند از مزایای حاصله بهرهمند گردند. لذا منطقی است که از طریق ایجاد سازوکارهای نظارتی، درصدد حفظ منافع خود و کنترل بهینه رفتار مدیران استخدامی برآیند. یکی از ابزارهای رایج جهت دستیابی به این مهم، اعطای پاداش به مدیران بر اساس عملکرد آنان و انگیزش این مباشران، در راستای اهداف شرکت بدان طریق است که در تئوری نمایندگی بحث میشود. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر پاداش نقدی مدیرعامل در شرکتهای پیشرو و رقیب است. بهمنظور دستیابی به این هدف شش فرضیه تدوین شد که جهت آزمون این فرضیهها با استفاده از روش حذف سیستماتیک، نمونهای متشکل از 193 شرکت از بین شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1390 الی 1398 انتخاب گردید و مدل رگرسیونی چند متغیره به روش دادههای ترکیبی بهکار برده شد، نتایج حاصل از فرضیههای پژوهش نشان میدهد که شوک واردات در صنعت بر الگوی انگیزشی پاداش نقدی شرکتهای پیشرو و همچنین شرکتهای رقیب تأثیر معناداری دارد. نتایج پژوهش همچنین حاکی از آن است که رشد داراییهای مشهود بر الگوی انگیزشی پاداش نقدی شرکتهای پیشرو و شرکتهای رقیب تأثیر معناداری ندارد، اما نتایج از طرف دیگر نشان داد که واکنش بازار بر الگوی انگیزشی پاداش نقدی شرکتهای پیشرو و شرکتهای رقیب تأثیر معناداری ندارد.